questions, margin of error, the number of respondents, methodology, et cetera. It is worth noting that titles of
information of Pirveli Radio and GHN were identical, focusing on an insignificant difference between two political
subjects — the Georgian Dream (33.2%) and the United National Movement (30.7%).

6.5 Marshalpress

About Marshalpress. The news agency Marshalpress* appeared in the Georgian media landscape on
February 18, 2015. Marshalpress.ge is managed by private company Marshalpress Ltd, which, as of 6
May 2015, was wholly owned by Otar Stepanishvili, former journalist from Info 9. As a result of changes
carried out on November 24, 2015, the shares were redistributed between Otar Stepanishvili (49%) and
Luka Antidze (51%).

Quantitative Data

Total coverage. In the reporting period (1 April — 31 July), out of the total coverage (2738 articles) the news agency
Marshalpress most extensively reported about the government (35.7%) and the Georgian Dream coalition (27%),
making up 62.7% in total.

Among opposition political parties the highest share of coverage was received by the United National Movement
(UNM) —at 13.7%. Following by the share of coverage were electoral subjects Republican Party (5.3%), Alliance of
Patriots (2%) and a newly-established party, the State for People (2%).

The total coverage of all other qualified subjects comprised either 1% or less: the Industry Will Save Georgia and
the Democratic Movement -United Georgia (1% each), Free Democrats (0.4%), the Conservative Party (0.4%), the
National Forum (0.3%) and the Labor Party (0.3%).

As regards the coverage of institutions, the share of President comprised 5.9% whilst that of the Central Electoral
Commission was at 0.2%.

Chart. 6.5.1: Total coverage of political subjects, Marshalpress

137~

= o7
Government @ Georgian Dream @ United National Movement President Republican Party @ State for People @ Alliance of Patriots
. Non Parliamentary Opposition . Tamaz Mechiauri - For United Georgia ‘ Industry saves Georgia Democratic Movement-United Georgia
@ other

8 Mediameter.ge, MDF, Marshalpres, http://mediameter.ge/en/media-profiles/marshalpress

70



Direct/indirect coverage. Most extensive coverage in the form of direct (38.4%) and indirect (32.7%) reporting was
received by the government. Shares of direct (35.3%) and indirect (17.9%) coverage of the Georgian Dream were
also high respectively.

The largest difference between the direct and indirect coverage was seen in the reporting about the UNM, with direct
reporting (26.2%) significantly exceeding indirect reporting (2.5%). The indicator of indirect reporting (7.1%) was
also higher than that of direct reporting (4.8%) in the coverage of President. The same holds true for newly-
established party State for People (indirect at 2.9% and direct at 1.2%) as well as the Free Democrats and the Labor
Party (direct — 0.1%, indirect — 0.6%) which received a relatively less amount of coverage from the news agency. As
the Chart 6.5.2 shows, such significant differences between these two indicators were not observed in relation to
other political subjects.

Chart 6.5.2:Direct/indirect coverage of political subjects, Marshalpress

-
0 =

2 @
35 ~ @

o
(]
30
™
&
25
20 @
~
15
10
-
@ M~
5 P R
= = o n @ o =+
I ] @ o : « o = = w “ =] o & ke
o — - - — : — —

0 = | - — = [ |

Government| Georgian | Republican | President | Alliance of United Non Tamaz Industry | Democratic | State for Other

Dream Party Patriots National |Parliamenta| Mechiauri- saves Movement- People
Movement ry For United Georgia United
Opposition Georgia Georgia

Direct @ Indirect

Tone of content in covering subjects. Compared to other news agencies, the coverage of particular political subjects
were either explicitly positive or explicitly negative in tone. For example, the most extensive positive coverage was
received by the government (29%), Georgian Dream (24%), President (16%), followed by non-parliamentary
opposition (10%), various political parties which, taken separately, did not receive more than 1% of the total
coverage (10%).

The highest negative tone of content was seen in the reporting about the UNM (72%), with the positive indicator
comprising a mere 4%. The coverage of Republican Party was also high in negative tone (24%), while positive
tone amounted 5%.

Although,after the government and the Georgian Dream coalition, the President received the highest amount of
positive tone (16%), at the same time the negative coverage of President was quite high (27%). The same holds true
for Paata Burchuladze’s new political party State for People — 8% of positive coverage against 48% of negative
coverage. The neutral content tone was overwhelming in the reporting about Alliance of Patriots (94%), Industry
Will Save Georgia (94%), Democratic Movement- United Georgia (92%) and Tamaz Mechiauri-United
Georgia(88%).

71



Chart 6.5.3. Tone of content in reporting about political subjects, Marshalpress

o
©
=
~
o
~ o
~
A
o~
=
5 S ~ " -
N o < © ©°
s N N o w N S I 9 @ = o =2 e <
] | ~N @ me ~ ™ ™ = b ST
Government | President Georgian United Democratic | Republican | Industry State for Tarr_\azA Alliance of Non Other
Dream National Movement- Party saves People Mechiauri - Patriots  |Parliamenta
Movement United Georgia For United ry
Georgia Georgia Opposition

@ Positive Neutral @ Negative

Share of subjects in the news agency’s content of positive and negative tone. Marshalpress allocated the highest
share of positive content tone to the government (53.5%) and Georgian Dream (33.7%), which, combined, made up
87.2%. Much smaller were the corresponding indicators for President (4.7%), UNM (2.5%), Republican Party
(1.4%) and other subjects (4.2%), with all, taken together, totaling12.8% of positive content.

As regards the negative content tone, the highest share was seen in the case of UNM (60.5%), followed by President
(9.6%), Republican Party (7.8%), State for People (6.1%). Relatively lower indicators of negative coverage were
seen in reporting about the government (4.7%), Georgian Dream (3.8%), and all those subjects (4.2%) which
received less than 1% of the total coverage and are shown in the Chart 6.5.4 in the form of a total share.

Chart 6.5.4: Tone of coverage of political subjects, Marshalpress

Share of positive content tone Share of negative content tone

5.1

114

Government @ Georgian Dream @ President @ United National Movement @ President @ Republican Party
@ United National Movement @ Republican Party @ Other @ state for People Government @ Georgian Dream
@ LaborParty @ Free Democrats @ Other

72



Qualitative Data

The data and analysis gathered showed that the news agency Marshalpress was distinguished for violating ethical
standards, principles of balance, accuracy and using visual manipulations.

Visual manipulation. The news agency manipulated with photo and video materials in regard to separate politicians
and various topics in order to exacerbate critical attitudes among society.

For example, an excerpt from an interview of former
President of Georgia Mikheil Saakashvili which he gave to
France 24 in 2015, was published by the news agency in
an edited form under the title “Inebriated Mikheil
Saakashvili” (April 18).*® A 16-second-long video,”® which
contained only small fragments of journalist Robert
Parsons asking two separate questions, was focused on the
expression of Saakashvili’s face when he was listening to
the questions; the respondent’s answers to those questions
were cut out and the last shot of the video stopped on the
smiling face of Saakashvili. The video was accompanied
with the editorial comment saying that the news agency
decided to publish this material, in which Saakashvili
seemed inebriated, because of its popularity on social networks. The material was misleading whilst its title based on
manipulation of video and unfounded editorial text.

806700 L35 338300M0 30RO - 30306 J0JMIo (Ukraine) @
[ Kicv. UkrAINE |

B8 wid ]

On 21 July, Marshalpress used photomontage again, >

suggesting that the former President of Georgia Mikheil
Saakashvili had ties with ISIS. The illustration was
accompanied with the information titled “List of educational
institutions established by Fethullah Giilen in Georgia.”
Relying on the founder of political party Kartuli Dasi, Jondi
Baghaturia, as a source, the news agency alleged that
Fethullah Gulen, whom the Turkish government accused of
coup d'état attempt, together with Saakashvili’s mother, Giuli
Alasania, established educational institutions in Georgia. The
information contained only the list of educational institutions,
but no information about the persons portrayed against the background of ISIS in the manipulated photo.

Yet another photo manipulation concerned Paata Burchuladze,
the leader of newly established political party State for People.
On 16 May, the news agency reprinted a comment of poet Rezo
Amashukeli, which was published in a tabloid Asaval-Dasavali
newspaper, under the title “Paata Burchuladze defended
Rustavi 2 brothel like a brothel keeper.”**The photomontage
accompanying the text manipulated with biographical details of
Paata Burchuladze, who was an opera singer, portraying him
performing the solo; the comment to the photo said that Paata
Burchuladze was the UNM’s satellite and was fulfilling its order.

9 Marshalpress, 18 April, 2016. http:/marshalpress.ge/archives/32867

France 24, The Interview , 23 February, 2015. http://www.france24.com/en/20150221-interview-mikheil-saakashvili-former-georgian-
president-ukraine-putin-poroshenko

Shttp://marshalpress.ge/archives/49610

2http://marshalpress.ge/archives/37792

73


http://www.france24.com/en/20150221-interview-mikheil-saakashvili-former-georgian-president-ukraine-putin-poroshenko
http://www.france24.com/en/20150221-interview-mikheil-saakashvili-former-georgian-president-ukraine-putin-poroshenko
http://marshalpress.ge/archives/49610
http://marshalpress.ge/archives/49610
http://marshalpress.ge/archives/37792
http://marshalpress.ge/archives/37792

The chapter on Hate Speech discusses an
instance of photomontage which is of
homophobic nature (pg. 80). On April 20,
news agency again published article titled
“Signatures cannot be collected for putting
an issue of same-sex marriage on
referendum” > in homophobic contest. The
material concerns the registration of a
referendum question about the definition of a
family as an union between a man and a
woman in the Constitution. The article is
illustrated with a photo from an LGBT pride
in a foreign country, portraying a man in a

wedding dress.

Accuracy/impartiality. Like the news agency PIA, Marshalpress reported about the attack on leaders of United
National Movement by sportsmen transported from Thilisi in the village of Kortskheli, Zugdidi district, during the
midterm local elections on 22 May, in a biased way, describing it as a physical confrontation between local
population and UNM members (“Physical confrontation at Kortskheli precinct”). The accompanying video,
however, featured physical assault on UNM members by strangers.

Similarly to PIA, Marshalpress reprinted a one-sided material titled “Where Paata Burchuladze spends
contributions of our citizens” (20 July) from Akhali Taoba newspaper. In the article with the title accusing the
leader of State for People political party of misappropriating revenues of the charity fund lavnana, doubts were
expressed, in the form of questions, about the embezzlement of monies collected as charity contributions. The report
is unbalanced as it did not contain comments of either Paata Burchuladze or a representative of the charity fund.

Accusations against the leader of Labor Party, Shalva Natelashvili, titled “Soso Shatberashvili: Labor Party
received substantial funding from the UNM,”(14 May) were expressed based on one source alone and without
providing any proof. The material was built on a comment of Soso Shatberashvili, the leader of Left Alliance and
former Labor Party member, in which he alleged that the UNM transfers hundreds of thousand euros to Shalva
Natelashvili’s account in a bank in Austria. The material was unbalanced, failing to provide either a position of
Labor Party representative or any factual evidence.

Accuracy/manipulative title. With the material titled “You have no right to come here — population confronts
Varshalomidze” (20 July), Marshalpress reported about a pre-election meeting of UNM leader in Ajara, Levan
Varshalomidze, with population. A video attached to the material, however, showed that the dissatisfaction with the
period of UNM rule was voiced only by one citizen attending the meeting. The news agency generalized the
disapproval of the UNM leader by one person on the entire population noting in the editorial text that Levan
Varshalomidze who arrived at the so-called City of Dream was confronted by a segment of residents there. Both the
title and the text were misleading.

Bias/tendency. The coverage of Free Democrats was also negative; while the total reporting about the party was
very small (0.4%), the share of negative coverage in it was quite high which can be proved by titles given below for
illustration purposes:

“Demur Giorkhelidze: God forbid Georgia from a leader like Irakli Alasania!” (6 April); “Why was
Alasania not interrogated? Why is he not held responsible?” (19 May); “Irakli Alasania may be
interrogated” (23 May); “Zaza Piralishvili left Free Democrats” (16 June); “Members of Alasania’s team
left the party and joined Georgian Dream” (21 June); “Kvitsiani: Irakli Alasania and his special services
had laid a trap for me” (14 July); “Gamzardia: Compared to Alasania, even Bokeria seems the embodiment
of morality and honesty” (16 May).

$http://marshalpress.ge/archives/33148

74


http://marshalpress.ge/archives/33148
http://marshalpress.ge/archives/33148

Accuracy/standard of reporting opinion polls. In the material titled “NDI: Georgian Dream — 31%, UNM -
11%” (13 April), Marshalpress provided the data which did not reflect official results of the public opinion poll
conducted by the US National Democratic Institute (NDI). In particular, the information released by the news
agency noted that the Georgian Dream was in the lead among the political parties by responses to the question “if
parliamentary elections were held tomorrow which party would you vote for?” with 31% of respondents naming the
Georgian Dream and 11% of respondents naming the UNM. The official data published by the NDI,* showed
different results to the above question; namely, 16% named Georgian Dream and 15% named the UNM.

That 31% was the result of responses to a totally different question, namely “if parliamentary elections were held
tomorrow which party do you think would win?” to which 31% of respondents named Georgian Dream and 11
named the UNM.

The above news items contained only 4 compulsory indicators out of 11 specified in Article 51(11) of the Electoral
Code of Georgia; namely, organization that commissioned the poll, geographic area, the number of respondents and
the time of conducting the poll.

Similarly to PIA, Marshalpress distorted the results of NDI June polls in the material titled “NDI: 57% of
respondents would vote for the same political party they supported in 2012 (29 July). The text of the material did
not specify that 57% reflected the attitudes of the majority of that 38% of respondents who already decided whom
they would vote for. Of compulsory data, the information contained only five —the organization that commissioned
the poll, the methodology, the number of respondents, the geographic area and the time of conducting the poll.

*NDI (March, 2016), Public attitudes in Georgia.
https://www.ndi.org/files/NDI%20Georgia March%202016%20poll _Public%20political GEO vf.pdf

75


https://www.ndi.org/files/NDI%20Georgia_March%202016%20poll_Public%20political_GEO_vf.pdf
https://www.ndi.org/files/NDI%20Georgia_March%202016%20poll_Public%20political_GEO_vf.pdf

