
 

  

Public Funds for Media Promoting 

Hate  Speech and Anti-Western 

Sentiments 
Report  

2015  

 



1 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Research Authors: Tamar Kintsurashvili, Gela Bochikashvili 

Legal aid and MDF representation in court of law provided by: Mariam Lortkipanidze – Media 

Development Foundation. Partner organiations – Legal Clinic at Free University, Georgian 

Democracy Initiative, GDI. 

Media Development Foundation - MDF, 2015. 

www.mdfgeorgia.ge 

https://www.facebook.com/MediaDevelopmentFoundation 

http://www.mdfgeorgia.ge/eng/home
http://www.mdfgeorgia.ge/eng/home
https://www.facebook.com/MediaDevelopmentFoundation


2 
 

Contents   

Introduction  ................................................................................................................................................ 3 

1. Research Methodology .................................................................................................................... 5 

2. International Practice ...................................................................................................................... 6 

3. Statistical Data  ................................................................................................................................ 7 

4. Media-union Obiektivi ..................................................................................................................... 8 

4.1.  Etaloni on Obiektivi .......................................................................................................... 10 

4.2. Obiektivi and Georgian Public Broadcaster  ..................................................................... 15 

4.3. Obiektivi and joint projects with the government  ....................................................... 21 

4.4. Obiektivi  and its partner media outlets and NGOs   ..................................................... 22 

4.5. Obiektivi and political union Alliance of Patriots’ ........................................................ 26 

5. Other media outlets  ...................................................................................................................... 30 

6. Conclusions and recommendations  .............................................................................................. 33 

Chart, tables, annexes, infographic  ............................................................................................................ 7 

Chart 1. Public funds for media outlets promoting hate speech (2013-2014, partly 2015). ............... 7 

Table 1. Value of service agreements signed between public institutions and media-union Obiektivi

 .............................................................................................................................................................. 9 

Table 2. Value of service agreements signed between public institutions and Ltd Etaloni-Media ... 10 

Table 3. Value of service agreements signed between public institutions and Sakartvelos Respublika 

newspaper  ......................................................................................................................................... 31 

Table 4. Value of service agreements signed between public institutions and Alia Holding ............. 32 

Annex 1. Service agreement between MIA Academy and Ltd Etaloni-Media on airing TV program 

Etaloni on media-union Obiektivi ....................................................................................................... 14 

Annex 2. European Bureau correspondent of GPB works as a co-anchor of TV Show Noon aired on 

media-union Obiektivi (according to the anchor search engine on the web page of Obiektivi). ....... 16 

Annex 3. Charter of the Patriots Alliance (the names of secretary general and chairperson of audit 

commission are concealed by the Public Registry). ............................................................................ 27 

Annex 4. Charts and table from media monitoring annual report  .................................................... 35 

Infographic 1. Russian media sources in Georgian media ................................................................. 23 

 

 



3 
 

Introduction 

Since 2014 Media Development Foundation (MDF) has been monitoring public spendings for 

information dissemination. Throughout the monitoring process, MDF found that number of 

Ministries and their subordinated legal entities practice contracting media organizations that 

are known for promoting hate speech and intolerance toward different social groups1. Media 

monitoring activities carried out by MDF throughout 2014-20152 also demonstrated that these 

media organizations are repeatedly expressing anti-western attitudes. Moreover, number of 

Ministries3 implements joint projects with these media outlets. 

This research focuses on problems linked to above mentioned cooperation established 

between these media organization and state institutions.  

It is important to mention, that data presented in the research is not complete due to the 

difficulties of obtaining information from number of legal entities of public law (LEPL) and non-

commercial, not-for-profit legal entities (NNLE), as well as due to prolonged court hearings. On 

June 11, 2015, as a result of a Tbilisi City Court decision on MDF’s law suit, Judge Shota 

Getsadze made a precedent and established a standard4 obliging all institutions carrying out 

public responsibilities to make public all information related to spendings whether public or 

private undertaken to fulfill their public duties. The court decision and establishment of the 

precedent created a foundation for making work and financial affairs of LEPLs and NNLEs more 

transparent.   

Obtaining public information from the Ministry of Internal Affairs (MIA) yet remains challenging 

thus leaving only possibility for MDF to acquire information through addressing court of law. 

Obtaining complete information from the State Procurement Agency’s online database is also 

challenging. For instance, from the agreements signed with media-union Obiektivi only contract 
                                                           
1
 “Hate Speech and Xenophobia”, Media Development Foundation, 2015: 

http://mdfgeorgia.ge/uploads//library/Hate%20Speech-2015-ENG-web.pdf  
“Homophobia and Gender Identity”, Media Development Foundation, 2015: 
http://mdfgeorgia.ge/uploads//library/Homophobia-ENG-web%20(1).pdf 
2
 “Anti-western Propaganda”, Media Development Foundation, 2015: 

http://mdfgeorgia.ge/uploads//Antidasavluri-ENG-web.pdf 
3
 Ministry of Agriculture, Ministry of Sports and Youth Affairs (see p. 21) 

4
 https://drive.google.com/file/d/0B-zbuAiaXxG5SXUyeGhLS0ZjNGc/view 

http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/Hate%20Speech-2015-ENG-web.pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/Homophobia-ENG-web%20(1).pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/Antidasavluri-ENG-web.pdf
https://drive.google.com/file/d/0B-zbuAiaXxG5SXUyeGhLS0ZjNGc/view


4 
 

with National Wine Agency (LEPL of Ministry of Agriculture) is available online, while service 

agreement signed between the same media organization and MIA is not. Moreover, State 

Procurement Agency remains unresponsive when addressed to make publicly available all 

information related to MIA. Accordingly, due to these shortcomings public information 

obtained during this research is incomplete and the process of attaining them has been time 

consuming and linked to additional efforts. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Research Methodology 



5 
 

The proposed research is based on public information obtained from state institutions, online 

database of State Procurement Agency, monitoring performance of media organizations, 

analyzing other research findings and international practices.  

Public information related to service agreements between public institutions and media 

organizations signed throughout 2013-2014 were obtained. In particular, contracts signed by 

Ministries, LEPLs and NNLEs, as well as local self government entities with different media 

organizations for providing information distribution, advertising and other services, were 

analyzed. The proposed research focuses only on media organizations that are observed to 

promote hate speech and practice discriminative editorial policies toward different identity 

groups.  

International regulations providing guidelines for indiscriminative policies for public authorities, 

including fiscal affairs and relevant state responsibilities were also analyzed.  

Alongside to 2013-2014 data, financial support provided for TV program Etaloni in 2015 is also 

included in the research. The TV program is aired on channel Obiektivi and is illegally funded by 

administrative resources. Complete data from 2015 will be analyzed in the next report. The 

case of Etaloni is incorporated in this research to illustrate illegal practices.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. International Practice 



6 
 

Should public funds be used to finance media organizations that promote hate speech and 

intolerance? 

There is a straightforward answer to this question provided by European Commission against 

Racism and Intolerance (ECRI). In particular, #7 recommendation for member countries 

developed by ECRI on National Legislation to Combat Racism and Racial 

Discrimination5 states: 

9. The law should place public authorities under a duty to ensure that 

those parties to whom they award contracts, loans, grants or other 

benefits respect and promote a policy of non-discrimination. In particular, 

the law should provide that public authorities should subject the 

awarding of contracts, loans, grants or other benefits to the condition 

that a policy of non-discrimination be respected and promoted by the 

other party. The law should provide that the violation of such condition 

may result in the termination of the contract, grant or other benefits.  

16. The law should provide for an obligation to suppress public financing 

of organisations which promote racism. Where a system of public 

financing of political parties is in place, such an obligation should include 

the suppression of public financing of political parties which promote 

racism.6” 

 

3. Statistical Data 

                                                           
5
 Adopted on October 13, 2002 

http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/activities/GPR/EN/Recommendation_N7/ecri03-
8%20recommendation%20nr%207.pdf 
6
 Ibid. 

Should public funds be used to finance 

media organizations that promote hate 

speech and intolerance? 

 

http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/activities/GPR/EN/Recommendation_N7/ecri03-8%20recommendation%20nr%207.pdf
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/activities/GPR/EN/Recommendation_N7/ecri03-8%20recommendation%20nr%207.pdf


7 
 

In 2013-2014 public funds were used for providing advertising services of following media 

organizations proved to promoted hate speech: newspaper Sakartvelos Respublika (GEL 63 

923,33), media-union Obiektivi (GEL 52 167,84), Alia Holding members – newspaper Alia and 

Kviris Chronika (GEL 48 650 – data is not complete7) and newspaper Asaval-Dasavali (GEL 1 

200). 

Ltd Etaloni-Media received GEL 68 616.01 for producing TV program Etaloni aired on Obiektivi. 

Chart 1. Public funds for media outlets promoting hate speech (2013-2014, partly 2015). 

 

 

As already mentioned above, provided data is incomplete as number of Ministries and LEPLs as 

well as NNLEs were reluctant to disclose public information. For instance, Agricultural Projects’ 

Management Agency (NNLE of Ministry of Agriculture) provided only a joint figure of GEL 1 043 

845, 57 that has been transferred to various media outlets8, media unions9 and other 

                                                           
7
 At the point of the publication of the research findings, information has not been provided by the Ministry of 

Agriculture: in particular, how much has been allocated for media organizations from GEL 1 043 845, 57 that was 
budgeted for Agricultural Projects’ Management Agency (NNLE of Ministry of Agriculture) for media services.  
8
 Info 9, new agency – IPN, GeoHotNews (GHN), Pirveli, BPN, palitra.ge, newspapers: Rezonansi, Alia, Kviris 

Chronika, Kviris Palitra, Prime Time, Guria News (Chokhatauris Matsne), Financial Intelligence Group, Orion 
Khalabegashvili (Spektri).  

Obiektivi
Sakartvelos
Respublika Alia Holding

Asaval-Dasavali

52167.84 

63923.33 

48650 

1200 

68616.01 

2013-2014 2015



8 
 

companies10 throughout 2013-2014. Newspapers Alia and Kviris Chronika are listed in the 

document provided by the Agency, though it refused to provide copies of relevant service 

agreements. Accordingly at this point, it is impossible to calculate exact amount of funds 

transferred to separate media organizations, including newspapers that are part of Alia 

Holding.  

On June 11, 2015, Tbilisi City Court (Judge Shota Getsadze) announced a precedential decision 

and approved MDF law suit against Ministry of Agriculture and NNLE Agricultural Projects’ 

Management Agency and obliged state institutions to make above mentioned information 

public.  

Data related to law suits: To obtain information regarding public spendings for providing media 

services, MDF approached 112 public entities including: 19 Ministries, Georgian Government 

State Chancellery, Parliament of Georgia, Prosecutor’s Office of Georgia, administration of state 

representatives in regions (governors), local municipalities (30), as well as 69 LEPLs and NNLEs.  

Ministry of Internal Affairs and Prosecutor’s Office of Georgia provided information only after 

MDF addressed court for support. 13 out of 69 LEPLs and NNLEs also declined request to 

disclose information. At this point 6 refusals were appealed in court and 711 are planned to be 

appealed in the nearest future. One appeal out of 6 refusals has already been revoked by the 

court (the case of MDF against Agricultural Projects’ Management Agency), 4 cases against 

Ministry of Internal Affairs and Georgian Chamber of Commerce and Industry were resolved 

during the main hearings by delivering requested public information to MDF and one case 

against SC “Georgian Energy Development Fund” is at the main hearing stage.  

4. Media-union Obiektivi 

Media-union Obiektivi received funds from public institutions directly as well as indirectly for 

providing advertising services and producing and airing TV programs. In particular, according to 

                                                                                                                                                                                           
9
 Georgian Association of Regional Media, Georgian Association of Regional Broadcasters. 

10
 Media Port, MGI studio, UM Georgia, Studio 123, Cor Production.  

11
 Ltd Georgian Post, Ltd Georgian Railway, Ltd Sakaeronavigatsia, Ltd Mechanizatori (provided only partial 

information), LEPL Batumi State Maritime Academy, LEPL Georgian State University for Physical Education and 
Sports, Ltd Tbilisi Transport Company 



9 
 

State Procurement Agency web page, Ltd Etaloni-Media signed agreements and received funds 

for producing and airing a TV program from various public institutions in 2015, which is an 

illegal activity.  

Below presented data is not complete as number of public institutions declined to issue 

relevant information (for more see pg. 8). 

At the point of publication of this research, MDF gathered information that indicates that 

media-union Obiektivi signed various service agreements with different public institutions 

worth of GEL 52 167, 84 throughout 2013-2014. Ltd Etaloni-Media, on its own, received GEL 68 

616, 01 from different public organizations in 2015 for preparation of a TV program that is aired 

on Obiektivi. 

Funds allocated for these media organizations per public institution are as follows:  

Table 1. Value of service agreements signed between public institutions and meida-union 

Obiektivi.  

Ministry/LEPL 2013  2014  TOTAL 
 

Ministry of Internal Affairs 5, 000 GEL 9, 178.04 GEL 14, 178.04 GEL 

LEPL Service Agency, Ministry 
of Internal Affairs 

 10, 501.71USD 10, 501.71USD 

Ministry of Education 4, 800 GEL  4, 800 GEL 

Ministry of Defense  5, 461.71 USD 5, 461.71 USD 

LEPLE National Wine Agency, 
Ministry of Agriculture 

5, 000 GEL  5, 000 GEL 

Total   52 167,8412 GEL  

 

 

Table 2. Value of service agreements signed between public institutions and Ltd Etaloni-Media  

LEPL/Ltd/Local Municipalities  2015  

LEPL MIA Academy,  Ministry of Internal  12176.01 GEL 

                                                           
12

 USD GEL exchange rate for 2014 - 1.7659 



10 
 

Local Municipalities13 38480 GEL 

Ltd Tbilisi Transport Company14 15 000 GEL 

Total 16.01 
GEL 

 

 

4.1 Etaloni on Obiektivi 

TV program Etaloni is illegally aired on Obiektivi from May 9, 2015, since according to the Law 

on Broadcasting, administrative authorities are not allowed to finance TV programs.  

Information available on State Procurement Agency proves that Ltd “Etalon-Media” is providing 

following two services to its customers: sponsorship and participation in the program.  

Article 661 (No Financing) of the Georgian Law on Broadcasting states: 

                                                           
13

 Municipalities of Adigeni, Dusheti, Kazbegi, Martvili, Oni, Khulo, Kaspi, Akhmeta, Zestaponi, Ninotsminda, 
Shuakhevi, Senaki, Ambrolauri, Abasha.  
14

 Contract signed with Ltd Tbilisi Transport Company initially considered airing TV program on Public Broadcaster, 
but later it was changed to TV channel “Obiektivi”. The amount is calculated in accordance to airing TV program 
through relevant channel.   

No financing 

1. An administrative authority, a political party, an official and a public 

servant shall not finance a broadcaster, also shall not purchase its service 

and finance or co-finance, directly or indirectly, the production of 

broadcaster’s programs or/and airing thereof except in cases envisaged in 

Paragraphs 2 and 3 of this Article. 

 



11 
 

Third paragraph of the Article 661 allows exception only for electoral administration and the 

second paragraph for following services:  

 

Moreover, first paragraph of the Article 67 of the Law on Broadcasting, clearly states that 

sponsorship of a TV program by an administrative authorities is illegal: 

 

It is important to mention, that almost all public institutions were purchasing services from Ltd 

Etaloni-Media under different coding defined by the State Procurement Agency. Only 

municipalities of Adigeni, Oni, Khulo and Kaspi indicated coding for TV and Radio services (CVP 

92200000) as the purpose of purchasing advertising services from Etaloni. MIA Academy 

indicated the code for marketing and advertising services (CVP 79340000), while in other 

service agreements the same service is indicated as: organization of cultural events 

(CVP79952100), group games (CVP 37524400), educational games (CVP 37524100), market and 

Exception: 

2. An administrative authority may purchase a broadcaster’s service only for airing 

social advertising and reporting information important for society provided that 

such purchase is envisaged in a separate clause of its budget. In such a case, if an 

administrative authority is a procuring entity as specified in the Law of Georgia on 

State Procurements, the purchase shall be carried out in accordance with the 

procedure defined by the Law of Georgia on State Procurements. 

Prohibition of sponsorship 

1. An administrative authority, a member of a collegial administrative authority 

or a public servant, a political party, a leader or an official of a political party, a 

coalition or a bloc of political parties or any other electoral entity shall not be a 

sponsor of a program. 



12 
 

economic research, survey and statistics (CVP 79300000), various commercial and other related 

services (CVP 79900000), recoding in a studio (CVP 79961350), event organization (CVP 

79952000).  

All above mentioned agreements foresee delivery of following services: “preparation of 

questions for the TV program with participation of the customer, recoding of the program, 

editing and airing of the program and in accordance to the program framework - presentation 

of high school students selected by the customer”. These services are considered illegal by the 

Article 661 of the Law on Broadcasting as it prohibits “purchasing service and finance or co-

finance, directly or indirectly, the or/and airing”. production of broadcaster’s programs 

Moreover, the service agreements also enable public institutions to be involved in editorial and 

creative process that violates article 29.2 of the Code of Conduct for Broadcasters (principle 

that guarantees editorial independence of a broadcaster).   

 

 

 

It should be oted that alongside with the services indicated in agreements with local 

Municipalities, the agreement signed by MIA Academy has an additional service in it: 

 

Photo: Zakaria Endeladze, 

Head (Gamgebeli) of Adigeni 

Municipality in TV program 

“Etaloni”, Media-Union 

“Obiektivi”, May 23, 2015.15 



13 
 

MIA Academy 

 Customer’s video (8-11 seconds) should be aired at the beginning and in the 

middle of the program (at least once); 

 Responsible persons representing the customer should be invited as guests at 

least twice throughout the contract period; the guest should have an 

opportunity to briefly present own organization, as well as implemented and 

planned projects; 

 Students of the customer should be invited and seen during the program (at 

least twice throughout the contract period); 

 Banners (two)  with the logo of the customer should be placed in the studio and 

be seen during the program; 

 Customer’s messages should be read and customer’s logo should be illuminated 

at least once during every program.  

Almost identical services are included in the agreement signed with Ltd Tbilisi Transport 

Company too. 

The Law on Advertising states (Article 13: Sponsorship): 

 

All service agreements signed by public institutions with Ltd Etaloni foresee sponsorship and 

accordingly violate articles 661 (prohibition of financing broadcasting) and 67 (prohibition of 

sponsorship) of the Law on Broadcasting. They also create grounds for the customer to 

Sponsorship 

Sponsorship As per this law the sponsorship is a contribution of a natural or legal 

person to the activity of another natural or legal person (in the form of money, 

assets, outcome of intellectual activity, rendering service or rendered service, 

performing the work) on conditions that the product manufactured by the sponsor 

will be promoted. A sponsor’s contribution is regarded as the cost of advertising 

whilst a sponsor and the one who has been sponsored as advertiser and advertising 

distributor, respectively. The sponsor has no right to interfere in the activity of the 

producer and distributor of advertising. Sponsorship is not allowed for persons 

whose product or activity is prohibited to be advertised under this Law. 



14 
 

interfere in the editorial work of service provider through the right to engage in designing 

questions and selecting participant students.  

This practice violates local legislature as well as recommendations issued by European 

Commission against Racism and Intolerance (ECRI). In particular, TV program prepared by Ltd 

Etaloni is aired on media-union Obiektivi - the channel that openly promotes hate speech. 

It should be noted that, in service agreements signed between Ltd Etaloni and public 

institutions, media-union Obiektivi is not usually indicated. Moreover, in number of 

agreements, TV program is supposed to be aired on Public Broadcaster, that hosted the 

program from November 2012 to April (11), 2015. April 15, 2015 agreement signed with MIA 

Academy, Etaloni-Media takes responsibility to deliver advertising services through media-

union Obiektivi instead of Public Broadcaster.  

Annex 1. Agreement between MIA Academy and Ltd Etaloni-Media on airing TV program 

Etaloni on media-union Obiektivi (available in Georgian).

 



15 
 

Responsibility to address the cases of violation of principles of the Law on Broadcasting lies with 

Georgian National Communications Commission (GNCC). According to the Article 171 of the Law 

on Advertising, broadcast advertising monitoring is carried out by the GNCC:  

  

On March 26, 2015 for similar activities, in particular, for airing TV program Etaloni sponsored 

by public institutions: Department of Security Policy of Ministry of Internal Affairs and MIA 

Academy, Georgian National Communications Commission imposed administrative charge and 

issued written warning against Public Broadcaster15. This decision by the Commission was 

preceded by the monitoring report on the performance of Public Broadcaster prepared by the 

Georgian Charter of Journalistic Ethics that expressed concerns in regard to violations by TV 

program “Etaloni”16. 

 

4.2 Obiektivi and Georgian Public Broadcaster 

Giorgi Popkhadze, correspondent of European Bureau of Georgian Public Broadcaster (GPB) 

who has been known for homophobic rhetoric simultenousely serves as a co-anchor of a TV 

show Noon on Obiektivi. 

                                                           
15

 For the March 2015 decision (#162/18)  of the Georgian National Communications Commission on issuing 
administrative warning against Public Broadcaster see: http://gncc.ge/ge/legal-acts/commission/solutions/2015-
162-181.page 
16

 For More see: http://qartia.org.ge/wp-content/uploads/2015/02/GPB-GEO.pdf (Pg. 31) 

Control in the sphere of broadcast advertising  

The sole institution responsible for controlling the timing, placement and 

means of broadcast advertising as well as the compliance of broadcast 

advertisement distributor with the restrictions in broadcast advertising 

specified in the Laws of Georgia On Broadcasting and On Advertising and 

other legislative acts, is the Georgian National Communications Commission 

which within the scope of its competence. 

 

http://gncc.ge/ge/legal-acts/commission/solutions/2015-162-181.page
http://gncc.ge/ge/legal-acts/commission/solutions/2015-162-181.page
http://qartia.org.ge/wp-content/uploads/2015/02/GPB-GEO.pdf


16 
 

Giorgi Popkhadze is appointed as a corrspondent of European Bureau of GPB’s news program 

since November 1, 2014. This appointment has been criticized by human rights activists due to 

his previous homophobic statements17. 

Before his employment by GPB, Giorgi Popkhadze was involved with media-union Obiektivi as a 

reporter based in Europe. Monitoring of the programs aired on Obiektivi proves that his 

cooperation with this TV channel has not been terminated. He is a co-anchor of a TV show 

Noon aired on Obiektivi from Mondays to Fridays at 14:30-16:3018.  

Annex 2. European Bureau correspondent of GPB works as a co-anchor of TV Show Noon aired 

on media-union Obiektivi (according to the anchor search engine on the web page of Obiektivi). 

 

 
 

 

                                                           
17

 http://www.liberali.ge/ge/liberali/news/121190/ 
18

  http://www.obieqtivi.net//resource/mauwyebloba/kviris%20bade/kviris%20bade.pdf 

http://www.liberali.ge/ge/liberali/news/121190/
http://www.obieqtivi.net/resource/mauwyebloba/kviris%20bade/kviris%20bade.pdf


17 
 

 

 

According to the Paragraph 6 of the Article 23 of the Law on Broadcasting that regulates 

interest conflicts of employees of Public Broadcaster: “An employee of the Public Broadcaster shall 

not be an official of or perform any remunerated work for another broadcaster.” It should be noted, 

that Irakli Tsilikishvili, Chair of the Board at Obiektivi explains that Giorgi Popkhadze does not 

receive remuneration for his work at Obiektivi and their cooperation is entirely voluntaristic. 

Though, in this case, there is no direct violation of the law, but conflict of interest still remains.  

Giorgi Popkhadze is not listed as a correspondent among other reporters and journalists under 

the section “Our Team” on the web page of Public Broadcaster19. Public Broadcaster was 

reluctant to issue information about the number of reports prepared by Brussels’ Bureau 

arguing that reports are not archived according to the name or surname of the journalists but 

under the relevant event and topic.  

Public Broadcaster usually sends a crew from Tbilisi to Europe to cover European Union events 

or other international forums, visits of Georgian Government officials to Europe and other 

important developments. Ketevan Kardava, former reporter of the Brussels’ Bureau is most 

active in covering these events. As she is currently based in Tbilisi, her trips to cover Euro-

Atlantic integration issues from different capitals of European countries are linked to additional 

expanses. At the same time, reporter of the Brussels’ Bureau of Public Broadcaster is on air of 

the TV show Obiektivi on daily bases as an anchor, that creates impression that GPB is indirectly 

financing anchor on “Obiektivi” from its own budget. Monthly budget to cover salaries of the 

                                                           
19

http://www.1tv.ge/ge/tvshows/view/%E1%83%9B%E1%83%9D%E1%83%90%E1%83%9B%E1%83%91%E1%83%9
4/30.html  

Is there conflict of interests when 

correspondent of Georgian Public 

Broadcaster simulteniously is an anchor of 

Obikitivi  TV show?  

 

http://www.1tv.ge/ge/tvshows/view/%E1%83%9B%E1%83%9D%E1%83%90%E1%83%9B%E1%83%91%E1%83%94/30.html
http://www.1tv.ge/ge/tvshows/view/%E1%83%9B%E1%83%9D%E1%83%90%E1%83%9B%E1%83%91%E1%83%94/30.html


18 
 

Bureau staff in Brussels is GEL 4 300. With the argument, of nondisclosure of private 

information, Public Broadcaster did not issue information regarding number of employees and 

salary per employee in its Brussels’ Bureau.  

Alongside to financial issues, concerns raised by human rights activists are also quite legitimate, 

indicating conflict of interests, on the one hand, with homophobic and anti-western statements 

made by Giorgi Popkhadze, and, on the other hand, with content related obligations that GPB 

should observe according to the Law on Broadcasting. In particular, according to the Article 16 

(content obligations): 

 

 

During discussions around anti-discriminative law in Georgian Parliament, presented as a part 

of the Association Agreement with EU, Giorgi Popkhadze in his interview with newspaper Kviris 

Chronika (May 5-11, 2014) made following homophobic statement: 

 

 

 

 

 

 

 

 

Public Broadcaster shall:  

h) reflect ethnic, cultural, linguistic, religious, age and gender diversity in programs; 

m) promote main directions of Georgia’s foreign policy, including the integration into 

the North Atlantic Treaty Organization (hereinafter - the NATO) and the European 

Union. 

Giorgi Popkhadze: „It was Soso Jachvliani [GD MP] who 

introduced the term – “bottom givers”. Wasn’t he the one, who 

fought tirelessly against the pederasts?! Nondiscriminated 

Georgia, we are entering Europe with its ass?.. We did not only 

entered Europe’s bottom, but went so far, that we are there!.. 

We are stepping back and doing so with ass“. 



19 
 

In a conversation with Asaval-Dasavali newspaper (27 April-3 May 2015) about the NGOs, who 

are often depicted in the anti-Western context as hired agents promoting interests of foreign 

countries, the representative of the Europe Bureau of the Public Broadcaster made the 

following statement: 

 

 

 

 

 

 

 

Giorgi Popkhadze’s comment20, regarding the U.S. State Department 2014 report on human 

rights, printed in the Kviris Chronika newspaper for 29 June21 and other online outlets, points at 

the Public Broadcaster’s Brussels Bureau correspondent’s party connections and his advocacy 

for the Georgian government in Europe. The Public Broadcaster’s correspondent describes his 

own lobbying efforts in the 

European Parliament and the 

Council of Europe, which, 

according to him, is conducted 

on the basis of materials 

provided by Irma Inashvili 

[Secretary General of the 

Patriots Alliance]. 

 

                                                           
20

 http://marshalpress.ge/?p=7172 
   http://reportiori.ge/?menuid=3&id=70492 
21

 #26(702) 29.06.-05.07, 2015 

Giorgi Popkhadze: „The sources of financing of the NGOs 

must be studied and legally prohibited organizations living off 

the foreign resources, which are acting against the Georgian 

state. In France no one will allow for an NGO to be financed 

from Saudi Arabia, or even from America!“ 

 

Giorgi Popkhadze: „I was really upset on my way back from 

Strasbourg. I was sitting in a train and thinking – why do I put 

strain on myself, why am I engaged in this, if these people [the 

Georgian government] is not by my side at all. It is only us, me 

and Inashvili, who keep visiting Europe covering our own 

expenses and talk to the politicians there. What we are doing 

should be done by the government”. 

http://marshalpress.ge/?p=7172
http://reportiori.ge/?menuid=3&id=70492


20 
 

According to Article 29 of the Broadcasters Code (requirements to editorial independence): 

 

According to Article 30 (guidelines for editorial independence): 
 

According to Article 22.1 of the Public Broadcaster’s Code of Conduct (personal activity and 

conflict of interest):  

 

Requirements to editorial independence  

7. Journalists shall not compromise broadcasters’ independence by their civic, 

political, economic or social activities and must avoid any conflicts of interest. 

 

Guidelines for editorial independence  

1. Broadcasters and their employees should avoid any conflicts of interest 

which may compromise broadcasters’ editorial independence, impartiality and 

fairness. 

3. Journalists should not simultaneously work for such employers which may 

give rise to conflicts of interest. 

4. Broadcasters should not support any organization, its products, actions, or 

services. 

 

Personal activity and conflict of interest 

22.1 Personal activity and conflict of interest The GPB’s journalists, presenters reporters, 

producers, and other responsible persons must not by their public, political or other non-

broadcasting activity bring into question the principles of impartiality and fairness being 

advocated by the Broadcaster.  



21 
 

On 6 July 2015 the Monitoring Council of the Public Broadcaster addressed22 the Board of Trustees and 

the Broadcaster’s Director General, calling them to study the conflict of interest in the case of the 

Moambe news program’s Brussels correspondent and to ensure this process is open to the public. 

  

 

4.3. Obiektivi and joint projects with the government 

Cooperation between media union Obiektivi and a number of ministries is demonstrated by 

various TV programs broadcasted by Obiektivi. For instance, in the summer of 2014, by 

Thursdays, the first part of Obiektivi TV program Night Studio was dedicated to the joint project 

of the Ministry of Agriculture and Obiektivi. The program was visited by high-level officials from 

the Ministry   (for instance, Deputy Minister of Agriculture David Galegashvili23). 

According to the information from the Ministry of Agriculture, they did not fund the 

preparation of this program. However, the information regarding funds transferred to the 

media by the Ministry of Agriculture’s subordinate organization is not public yet. 

Another agency cooperating with Obiektivi and denying financing of the joint projects is the 

Ministry of Sport and Youth Affairs of Georgia. In spring there was a joint TV project 

broadcasted by Obiektivi in the Night Studio program, where the Ministry’s activities were 

discussed with its representatives24. 

Every Sunday at 21:30 Obiektivi broadcasts program Prime Minister’s Hour, covering the Prime 

Minister’s meetings during the week. 

                                                           
22

 http://gpb.ge/uploads/documents/3850a98d-c7ae-4ff7-b237-e26b0d5cbfcepopkhadze.pdf 
23

 The program’s internet version: 10 July, 2014  http://obieqtivi.net/tv1.php?id=17724 
24 For instance, the program where he guests were: Acting Deputy Director of the Children and Youth Fund Mathe 

Gabitsinashvili and participant of one of the grant competitions Levan Phangani  (5 March,2015).  
http://www.obieqtivi.net/tv1.php?id=20768 

http://gpb.ge/uploads/documents/3850a98d-c7ae-4ff7-b237-e26b0d5cbfcepopkhadze.pdf
http://obieqtivi.net/tv1.php?id=17724
http://www.obieqtivi.net/tv1.php?id=20768


22 
 

At the same time, Obiektivi radio and TV program Kulturis Saati  (Culture Hour) is anchored by 

the Minister of Education and Culture of Abkhazia Dima Jaiani, who has often been criticized by 

NGOs for his homophobic and 

anti-Western statements25: 

 

 

 

 

 

Dima Jaiani was appointed to this position in 2013. Prior to that he had been a member of the 

Public Assembly – organization connected to Nino Burjanadze’s Democratic Movement. 

 

4.4. Obiektivi and its partner media outlets and NGOs   

Research conducted by the Media Development Foundation26 makes it clear that Obiektivi and 

its partner media outlets have identical editorial policy and are leaders in promoting anti-

Western sentiments, hate speech, xenophobia and homophobia (see annexes, p. 35). These 

same media outlets rely on the Russian sources which, besides incorrect interpretations 

regarding values, often blatantly fabricate information and mislead the public.  

The infographics below: 1. Shows Russian-language sources relied on by the media union 

Obiektivi and its partner organizations Georgia and the World  (Geworld.ge) and Saqinformi in 

their reporting (February, 2014-2015)27.   

                                                           
25

 Asaval-Dasavali, 18-24 August, „Anti-Western Propaganda“, MDF, 2015. 
26

 „Hate Speech and Xenophobia“, MDF, 2015. 

http://mdfgeorgia.ge/uploads//library/Hate%20Speech-2015-ENG-web.pdf  

„Homophobia and Gender Identity“, MDF, 2015. 
http://mdfgeorgia.ge/uploads//library/Homophobia-ENG-web%20(1).pdf 
27

 Source: “Anti-Western propaganda“, p. 19. MDF, 2015.  
http://mdfgeorgia.ge/uploads//Antidasavluri-ENG-web.pdf 

Dima Jaiani, Ministre of Education anc Culture of Abkhazia: 

“Pedarasty is not Europe! And If Europe is pederasty, than I 

don’t want such Europe!”  

http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/Hate%20Speech-2015-ENG-web.pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/Homophobia-ENG-web%20(1).pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/Antidasavluri-ENG-web.pdf


23 
 

Infographic 1. 

 

 



24 
 

Russian-language films in violation of law. Russian-

language films were aired by Obiektivi with violation of 

the law on broadcasting. Specifically, Andrei 

Kondrashov’s film Crimea – The Road Back to 

Motherland on 22 March 2015 and Vladimir Soloviov’s 

film President on 3 May were aired in Russian language 

without subtitles in Georgia’s state language. 

According to article 511 of the law on broadcasting, “films in a non-state language must be 

broadcasted only duplicated in Georgia’s state language”, and according to the second section 

of the same article, “the Commission [GNCC] can establish obligations for general and 

specialized broadcasters to place in the weekly schedule a film in non-state language (except 

series) in its original language(s), without it being 

duplicated in the state language, with subtitles in 

Georgia’s state language”. According to the 

Commission’s resolution from 30 October 2009, 

“Feature and documentary films in non-state language 

(all those except films in Georgian and Abkhazian 

languages), TV shows and series, can be broadcasted 

by a private (general or special) license holder and by the Public Broadcaster when duplicated in 

the Georgian language, and in the Autonomous Republic of Abkhazia – in Georgian or 

Abkhazian language". 

On 19 May Media Development Foundation addressed the Georgian Natioinal Communication 

Commission (GNCC) and requested to the study the violation of the law and the GNCC’s 

resolution by the media union Obiektivi while broadcasting Russian-language films28. The GNCC 

launched administrative proceedings regarding this case. 

                                                           
28

 http://mdfgeorgia.ge/geo/view_news/361 

http://mdfgeorgia.ge/geo/view_news/361


25 
 

Geworld.ge and Saqinformi. Besides Obiektivi, its partners - Geworld.ge  and Saqinform - relied 

on Russian-language sources as well. These outlets have openly pro-Russian editorial policy 

and, together with other outlets presented in this report, are leaders in hate speech, 

homophobia, xenophobia and anti-Western sentiments. The IDFI’s research “Russian Influence 

in the Georgian NGO Sector and Media”29 highlights pro-Russian organizations’ and their 

satellite media outlets’ connections with various other media outlets, including media union 

Obiektivi.  According to this study, the publisher of internet portals Geworld.ge and Saqinformi 

is organization Historical Heritage, which is a partner of Eurasian Institute supporting Georgia 

joining Eurasian Union and has strongly anti-Western rhetoric.  

Each Wednesday at 11:30 Obiektivi TV and 

radio broadcast weekly TV program “Hour of 

Geworld” that present overview of the 

newspaper “Georgia and the World” 

(Geworld).  This newspaper, besides its very 

strongly anti-Western and xenophobic 

sentiments, widely promotes support to the 

Kremlin’s policies. Online version of the 

newspaper published President Dmitry 

Medvedev’s address to its publishing organization Historical Heritage30. 

Valeri Kvaratskhelia, one of the anchors of Obiektivi talk show Night Studio, actively cooperates 

with Geworld.ge. At the same time, Kvaratskhelia actively participates in the events organized 

in Georgia by the Kremlin-connected organizations Historical Heritage and Center for Problems 

of Globalization31. 

                                                           
29

 http://www.damoukidebloba.com/assets/up-modul/uploads/pdf/rusuli%20gavlena%20media%20da%20NGO-
1.pdf 
30http://www.geworld.ge/View.php?ArtId=1695&Title=dimitri+medvedevi:+Tqveni+iniciativa+drouli+da+aqtua

luria&lang=ge 
31

 http://www.damoukidebloba.com/assets/up-modul/uploads/pdf/rusuli%20gavlena%20media%20da%20NGO-
1.pdf 

http://www.damoukidebloba.com/assets/up-modul/uploads/pdf/rusuli%20gavlena%20media%20da%20NGO-1.pdf
http://www.damoukidebloba.com/assets/up-modul/uploads/pdf/rusuli%20gavlena%20media%20da%20NGO-1.pdf
http://www.geworld.ge/View.php?ArtId=1695&Title=dimitri+medvedevi:+Tqveni+iniciativa+drouli+da+aqtualuria&lang=ge
http://www.geworld.ge/View.php?ArtId=1695&Title=dimitri+medvedevi:+Tqveni+iniciativa+drouli+da+aqtualuria&lang=ge
http://www.damoukidebloba.com/assets/up-modul/uploads/pdf/rusuli%20gavlena%20media%20da%20NGO-1.pdf
http://www.damoukidebloba.com/assets/up-modul/uploads/pdf/rusuli%20gavlena%20media%20da%20NGO-1.pdf


26 
 

Asaval-Dasavali. There is also another media 

outlet promoted by Obiektivi TV and radio, 

which is notable for hate speech and anti-

Western sentiments. Every Monday at 11:30 

Obiektivi airs TV program “Hour of Asaval-

Dasavali”. This newspaper’s platform is more of 

ethno-nationalistic nature, but, as 

demonstrated by the MDF’s research, its 

content is identical to the narrative of openly pro-Russian outlets. 

  

 

 

4.5. Obiektivi and political union Alliance of Patriots’ 

One of the co-founder of media union Obiektivi is a member of Alliance of Patriots’ Irma 

Inashvili. According to the Obiektivi license documents, on 11 July 2013 Media House Obiektivi 

Ltd. and Media Union Obiektivi addressed the Georgian National Communications Commission 

(GNCC) in order to transfer private broadcasting licenses #B62 and #B114 from Media House 

Obiektivi Ltd. to Media Union Obiektivi. Owner of 28.5% share of Media House Obiektivi Ltd., 

according to the public registry data from 2013, is Irma Inashvili. 

According to the GNCC’s decision #511/5 (16 August 2013), it is clear that during the transfer of 

license, board members of Media Union Obiektivi were Irma Inashvili, Mamuka Gobechia and 

Regan Teloyani.  The GNCC’s decision also says that Chairman of the board Irakli Tsilikashvili 

confirmed in his compliance declaration that the license applicant and/or its beneficial owners 

do not represent a political party or any political party official. 

According to the registry of political organizations, the Alliance of Patriots’ is registered on 22 

January 2013. According to the party founding documents received by request from the Public 

Registry, the Alliance of Patriots’  held its founding congress on 19 December 2012. The 

congress protocol indicates that the chairman of the organization is David Tarkhan-Mouravi, 



27 
 

while identities of secretary general and chairperson of audit commission are concealed and 

establishing them by these documents is impossible. The party does not have a website where 

it would be possible to check this data, but media union Obiektivi news call Irma Inashvili the 

Secretary General of Patriots Alliance32, while Mamuka Gobechia, who at the moment of the 

transfer of license (16 August 2013) was board member of media union Obiektivi, is anchoring 

Politikuri Azri (Political Opinion) TV program by Sundays at 16:30 on Obiektivi and speaks there 

on behalf of the Alliance of Patriots’ („I am happy to represent this political organization“).33 

Mamuka Gobechia also spoke for 

the Patriots Alliance on Palitra 

TV34 while assessing the local 

elections of 2014, saying the 

following:   

 

Annex 3. Charter of the Patriots Alliance, the names of secretary general and chairperson of audit 

commission are concealed by the Public Registry. 

 

 

Because the Public Registry does not fully 

publicize the party’s founding documents it 

is impossible to establish whether at the 

time of the transfer of license there was a 

conflict of interest in the media union 

Obiektivi, where Irma Inashvili and Mamuka 

Gobechia already were board members.  

                                                           
32

 http://www.obieqtivi.net/news.php?id=56532#.VZktr0q1nxA.facebook 
33

 5 July 2015. http://www.myvideo.ge/?video_id=2598479 
34 16 June 2014. http://www.palitratv.ge/gadacemebi/reziume/46762-qreziumeq-stumrebi-irakli-tcyoidze-

mamuka-gobechia.html (from 38:11). 

Mamuka Gobechia, Allaince of Patriots, Obiektivi anchor: 

“We [Alliance of Patriots’] are not a new organization… This is 

a team of people who created media-inion Obiketivi in 2003”. 

http://www.palitratv.ge/gadacemebi/reziume/46762-qreziumeq-stumrebi-irakli-tcyoidze-mamuka-gobechia.html
http://www.palitratv.ge/gadacemebi/reziume/46762-qreziumeq-stumrebi-irakli-tcyoidze-mamuka-gobechia.html


28 
 

Public Register explains its decision by protecting personal information and appeals to the 1st 

Part of Article 44 of Georgian administrative code, according to which “public agency must not 

publicize personal data without the person’s consent, or without the court’s decision in cases 

envisioned by law”.  

Georgian organic law on Political Unions (Article 3) clarifies that creation and activities of a 

party are based on the following principles:  

 

Publicity of the foundation and activities of a party, elections and accountability, and general 

openness of political process also means openness of identities of the party leadership, which 

Public Registry interpreted in violation of the law and, along with secretary general and 

chairperson of audit commission, also concealed identities of members of the party’s 9-person 

executive agency, which had been elected by the party congress. The Public Registry’s decision 

is also questionable because the principle of personal data protection has been applied 

selectively and not in the case of the party’s chairman. 

According to the public information available in the media, one of the anchors of Obiektivi talk 

show Night Studio, Soso Zaalishvili is also member of the Patriots Alliance. In the Voice of 

America report about the Patriots’ Alliance founding congress (22 December 2012) Soso 

Zaalishvili spoke as a member of Patriots Alliance and said that the goal of their political 

organization is the defeat of liberalism in Georgia35.  

According to Obiektivi TV schedule, various programs are also anchored by other members of 

the Patriots Alliance: Monday (19:30)  - „Literatura, Khelovneba, Suliereba” (Literature, Art, 

                                                           
35 http://www.amerikiskhma.com/content/georgia-new-party/1570400.html  

Basic principles of the foundation and activities of a party: 

a) Voluntarity of membership of and withdrawal from party;  

c) Elections and accountability;   

e) Publicity of the foundation and activities of a party. 

 

http://www.amerikiskhma.com/content/georgia-new-party/1570400.html


29 
 

Spirituality) program  - party member Vazha Otarashvili; Tuesday (16:30) -  „Mebrdzol Devnilta 

Saati“ (Hour of Figting IDPs) – member of the party’s political council Ada Marshania; Sunday 

(16:30) - „Politikuri Azri“ (Political 

Opinion) – Mamuka Gobechia, 

Patriots Alliance. The Chairman of 

the party David Tarkhan-Mouravi 

promotes Turkophobic36 and anti-

Western37 sentiments mostly 

through Obiektivi broadcasts: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
36

 Obiektivi, Night Studio, 20 May, 2014.p. 60. 

„Hate Speech and Xenophobia“, MDF, 2015. 
http://mdfgeorgia.ge/uploads//library/Hate%20Speech-2015-ENG-web.pdf 
37

 Obiektivi, Night Studio, 21 March 2014. 

“Anti-Western Propaganda“, MDF, 2015.  
http://mdfgeorgia.ge/uploads//Antidasavluri-ENG-web.pdf 

Davit Tarkhan-Mouravi, Alliance of Patriots: “Never during 

its existence Turkey did any good neither for Georgia, nor for 

any European country or anyone else in the World. For all its 

history Turkey was conqueror destroying states and people...  

Turkey wants to occupy Georgia again and does not hide this 

desire”. 

Davit Tarkhan-Mouravi, Alliance of Patriots: “Europe actually 

destroyed Greece, erased its economy, trampled upon its 

culture, morals, orthodox Christianity… Bondo Mdzinarishvili, 

presenter: “In other words, this is the fight against Orthodox 

Christianity.” Davit Tarkhan-Mouravi: “Of course and seeing 

that, pro-Russian sentiments have been on the rise there 

because Russia is the Orthodox Christian country too”. 

http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/Hate%20Speech-2015-ENG-web.pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/Antidasavluri-ENG-web.pdf


30 
 

5. Other media outlets 

 

Other media outlets notable for the use of hate speech and promotion of anti-Western 

sentiments also received financing from the budget for placing advertisement in 2013-2014. 

These outlets include: Sakartvelos Respublika newspaper (63 923, 33 lari), Alia Holding - 

newspapers Alia and Kviris Chronika (48 650 lari), also Asaval-Dasavali newspaper (1 200 lari). 

 

Sakartvelos Respublika.  The largest financing has been 

received by Sakartvelos Respublika newspaper, which in the 

past was printed under the names of “Communist” and 

“Akhali Sakartvelo”. MDF does not conduct regular 

monitoring of this newspaper, but content analysis of its 

several issues, randomly chosen, made clear the 

homophobic and xenophobic character of its editorial 

policy. We shall bring several headlines and illustration from 

Sakartvelos Respublika as an example: “Does the road 

towards NATO and Europe go through the Georgians’ asses? 

(corresponding illustration is attached)“38, "Before we have 

turned into Sodom and Gomorra" „France turned pederast, 

Vladimer “the Strong Man” and a lawyer in Nakhalovka”39, „Will Georgia turn Chinese or 

Wonderful?“40  and others. 

The following public agencies have transferred money to this outlets: 

 

 

                                                           
38

 #94, 23 May 2013  
39 #83, 3 May 2013 
40

 #81, 1 May 2013 



31 
 

Table 3. Value of service agreements signed between public institutions and Sakartvelos 

Respublika newspaper.  

 

Alia Holding. The state agencies have also service contracts with Alia Holding, the newspapers 

of which – Alia and Kviris Chronika – are also notable for hate speech, homophobia and anti-

Western sentiments. As has been already noted, these data are not full, since as of now the 

Agricultural Projects’ Management Agency has not complied with the court decision and has 

not provided information on what funds had been allocated by the Agency for Alia and Kviris 

Chronika newspapers from the 1 043 845,57  lari the Agency had transferred to the media in 

2013-2014. 

The following state agencies have contracts with the newspapers in the Alia Holding: 

                                                           
41

 Ministry of Education and Culture of the Autonomous Republic of Abkhazia; Department of Utilities of the 

government of the Autonomous Republic of Abkhazia; Ministry of Finance of Georgia; National Regulatory 

Commission of Energy and Water Supply; and other agencies. 

Ministry/Agency 
 

2013 2014 2013-2014 

Roads Department of Georgia (Ministry 
of Regional Development and 
Infrastructure) 

14 099.85 13 950 28 049.85 

Ministry of Finance and Economy of 
Autonomous Republic of Adjara 

   2 800   6 893    9 693 

Georgian National Academy of Sciences    6 940   1 500    8 440 

National Environmental Agency    5 488.48    5 488.48 

Georgian Academy of Agricultural 
Sciences  

   2 325      681    3 006 

Telavi Municipality    1 800    1 800 

Ivane Beritashvili Center of Experimental 
Biomedicine  

   1 300        60    1 360 

Ferdinand Tavadze Institute of 
Metallurgy and Material Science 

      342    1 250    1 592 

Government Office of the Autonomous 
Republic of Abkhazia  

     495      700    1 195 

Various agencies41    1 394    1 905    3 299 

Sum 29 695.85  34 277.48   63 923, 33 
 



32 
 

Table 4. Value of service agreements signed between public institutions and Alia Holding.  

  

Ministry/Agency 2013 2014 2013-2014 

Security Police of the Ministry of 
Internal Affairs  

36 000  36 000 

112 Service of the Ministry of 
Internal Affairs 

   4 200      4 200 

Social Service Agency    3 575     3 575 

National Wine Agency of the 
Ministry of Agriculture 

   2 500  1 000    3 500 

Agricultural Projects Management 
Agency of the Ministry of 
Agriculture 

        ?     ?  

Others       580     795    1 385 

Sum   46 855  1 795  48 650 
 

Asaval-Dasavali. The least financing from the state agencies, according to existing data, has 

been received by Asaval-Dasavali newspaper, which is the print media leader in hate speech 

and homophobia. In 2013 Social Service Agency of the Ministry of Labor, Health and Social 

Affairs signed service contract for 1200 lari for advertisements with Asaval-Dasavali. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



33 
 

6. Conclusions and recommendations  

The following issues have been identified by the study: 

 Spending of the budgetary funds in media is not transparent, especially regarding the 

media outlets whose editorial policy is blatantly based on hate speech and various forms 

of discrimination. Existing practice contradicts international norms which stipulate the 

states’ anti-discrimination policy. 

 In the case of the Public Broadcaster we have a situation when there probably is indirect 

financing of an Obiektivi TV program anchor at the Public Broadcaster’s expense. There 

also is a conflict of interest in the case of its Brussels bureau correspondent regarding 

not only bias of values, but also his party affiliation. 

 State agencies violate requirements of the law, according to which they are prohibited 

from sponsoring TV programs and interfering in editorial decisions. Such relations are 

often formalized by contracts between the state agencies and media outlets. 

 Articles of the General Administrative Code regarding freedom of information in 

practice meet obstacle in the form of both non-provision of data and, in the case of legal 

entities of public law and non-profit legal entities, questionable interpretation of 

legislation.  

 Public Registry’s justifications of non-provision of information regarding individuals 

engaged in public political process by protection of personal data contradict the 

fundamental principle of publicity of establishment and functioning of political parties. 

 Court cases regarding provision of information are prolonged ones, which hinders timely 

informing the general public. 

In order to fix these problems the following is important: 

 The government of Georgia and its specific agencies must take into account ECRI 

recommendations #7 on the national legislation and refrain from signing contracts with 

the organizations that have discriminatory editorial policy. 



34 
 

 On the basis ECRI recommendations they must work out regulations which make 

compliance with and support of anti-discrimination policy by the other side a pre-

condition for making contracts. 

 State agencies must publicize the funds transferred to media for advertisements and 

publishing of information. They should publish this data on their websites proactively. 

 The Public Broadcaster should react on the basis of the Monitoring Council’s 

recommendations and study the case of conflict of interest. 

 Georgian National Communications Commission must effectively monitor compliance 

with the advertisement legislation, so that all media outlets have equal conditions; 

particular attention should be paid to the sponsoring of those programs in the cases of 

which administrative violations have already been found. 

 State agencies should not sign contracts that contain obligations which contradict the 

law and in some cases constitute interference in the editorial activities. 

 Public Registry must fully publicize and make accessible online the data on political 

parties, just like it is in the case of other legal entities. 

 The Parliament should review the part of the article on freedom of information of the 

Administrative Code which regulates access to public information, and decrease the 

timeframe of hearings of such cases in courts in the interest of timely obtainment of 

public information. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



35 
 

Annex 4. Tables and charters from annual media monitoring report (February 2014- February 

2015). 

 
 

 
 

 



36 
 

 
 

Table 2. Homophobia by media outlets   

 Media outlets Homophobia 

Asaval-Dasavali 53 

Kviris Chronika 18 

Geworld.ge 11 

Sakinformi 8 

Media-union Obiektivi  8 

Alia 3 

Prime Time 2 

Rezonansi 1 

Kviris Palitra  1 

Pirveli 2 

TV Kavkasia 1 


